Tory, tunele, estakady, mosty, skrzyżowania

W 2019 roku Polskie Linie Kolejowe SA zrealizują inwestycje warte 11 mld zł. Na tym nie koniec.

Publikacja: 30.01.2019 21:00

Polskie Linie Kolejowe SA zakończyły bardzo intensywny rok. – Rozpoczęliśmy m.in. elektryfikację linii Lublin–Stalowa Wola oraz Węgliniec–Zgorzelec. W Krakowie widać już konstrukcję nowej estakady na dwa dodatkowe tory i budowę mostów na Wiśle. W Warszawie pasażerowie korzystają z połączeń na zmodernizowanej linii obwodowej – wylicza Arnold Bresch, członek zarządu PLK.

Duże inwestycje realizowane były m.in. na linii 447 Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki, linii 216 Działdowo–Olsztyn, na stacjach w Gdańsku, Szczecinie i Rzeszowie. Kontynuowane były prace przy tunelu w Łodzi, co ma dać nowe możliwości rozszerzenia połączeń na tamtejszym węźle kolejowym. Z kolei trwające roboty na linii Kraków–Katowice pozwolą na początku 2021 r. skrócić czas podróży pomiędzy tymi miastami.

W 2018 r. PLK zawarły umowy z wykonawcami na ok. 9,6 mld zł. Łącznie podpisano ponad 240 kontraktów. Spółka zrealizowała prace za ok. 10 mld zł. Zmodernizowanych zostało blisko 1300 km torów, 400 przejazdów kolejowo-drogowych i ok. 200 peronów. Przebudowano i wybudowano 113 wiaduktów. Lepszy dostęp do kolei zapewniają zmodernizowane stacje, które dostosowane zostały do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Budowane są pochylnie, montowane windy i schody ruchome. Już na ponad 120 stacjach są informacje w alfabecie Braille'a.

Nowa linia w Małopolsce

– W 2019 r. wykonamy prace o wartości około 11 mld zł. Zmodernizujemy ok. 1400 km torów, dla pasażerów przygotujemy 300 peronów, a poziom bezpieczeństwa zwiększymy dzięki przebudowie ponad 800 przejazdów i wymianie ponad 1100 rozjazdów – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PLK.

Modernizowana będzie m.in. linia Poznań–Szczecin na odcinkach Poznań–Wronki i Słonice–Szczecin Dąbie kosztem ponad 1,1 mld zł. To jeden z kluczowych projektów spółki finansowanych ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę".

Rozpocznie się przygotowywanie nowej inwestycji. W styczniu została zawarta największa pod względem zakresu w historii polskiej kolei umowa na opracowanie dokumentacji projektowej.

– Nowa trasa Podłęże–Piekiełko wymaga m.in. budowy 58 km nowych linii, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów. Zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa linia pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem – mówi prezes Merchel.

Efektem będzie zapewnienie lepszych połączeń południowej części Małopolski z Krakowem oraz innymi dużymi aglomeracjami poprzez radykalne skrócenie czasu przejazdu. Nowa linia zapewni sprawniejsze podróże, wygodniejsze i szybsze dojazdy koleją do miejscowości turystycznych. Według przeprowadzonych analiz, realizacja projektu umożliwi podróżowanie na trasie Kraków–Zakopane w czasie krótszym niż dwie godziny, a na odcinku Kraków Główny–Nowy Sącz – poniżej jednej godziny.

Zwiększy się ranga przemysłowo-gospodarcza Sądecczyzny i Podhala. Inwestycja wpłynie także na transport towarów koleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki przewozów między południem a północą Europy na kierunkach Bałtyk–Bałkany–Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Wartość inwestycji „Podłęże–Piekiełko" wraz z modernizacją linii Chabówka–Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 mld zł.

Od Legnicy do Bałtyku

W 2019 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA planują podpisać umowy na ponad 16 mld zł, zakładające m.in. modernizację linii E-75 Czyżew–Białystok, prace na liniach CE-65 Chorzów Batory–Maksymilianowo na odcinku Chorzów Batory–Zduńska Wola–Karsznice, przebudowę stacji Warszawa Zachodnia, a także poprawę dostępu do portów morskich Gdańsk, Gdynia oraz Szczecin i Świnoujście. W tych dwóch ostatnich prace obejmą przebudowę ok. 160 km torów, trzy wiadukty i most. Dzięki przebudowie stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście oba porty będą mogły obsługiwać dłuższe pociągi, a przewoźnicy towarowi skrócą czas załadunku i rozładunku towarów od kilku do kilkudziesięciu minut.

W bieżącym roku kończone będą projekty już realizowane, jak linia obwodowa w Warszawie, linia 447 Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki, linia 216 Działdowo–Olsztyn, linia 219 Szczytno–Ełk, a także elektryfikacja linii 68 Stalowa Wola–Lublin i E-30 na odcinku Węgliniec–Zgorzelec.

Po dłuższej przerwie wrócą pociągi na trasę z Oleśnicy do Krotoszyna na Dolnym Śląsku, dzięki inwestycji na odcinku Grabowno–Zduny. Pociągi pasażerskie wrócą do Zagłębia Miedziowego, dzięki modernizacji linii Legnica–Rudna Gwizdanów.

Szczególne znaczenie mają inwestycje w poprawę bezpieczeństwa. Przykłady to nowoczesne urządzenia sterowania ruchem wprowadzane w miejsce wyeksploatowanych systemów, montaż nowych rozjazdów i modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych. Te ostatnie modernizowane są w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap I – część przejazdowa". PLK do wiosny 2020 r. zmodernizują ponad 180 takich przejazdów na 73 liniach. Projekt o wartości 256,7 mln zł jest współfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Na przejazdach montowane są rogatki i sygnalizatory, pojawia się monitoring. Przykładowo: w Małopolsce, gdzie wartość programu przejazdowego wynosi 18,7 mln zł, przebudowanych zostanie 18 skrzyżowań torów z drogami. Kierowcy już mogą przejeżdżać po nowej jezdni na przejazdach w Mszalnicy, Muszynie i Kleczy Dolnej. W 2019 r. zmodernizowane zostaną kolejne przejazdy, m.in. w Skawinie, Brzeźnicy i Przeciszowie na linii Kraków Płaszów–Oświęcim, w Powroźniku na trasie Muszyna–Krynica oraz Osielcu na linii kolejowej Sucha Beskidzka–Chabówka.

Mniej niebezpiecznych skrzyżowań

Kolejny projekt to „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap II – część wiaduktowa". Jego wartość to niemal 176 mln zł. Obejmie budowę pięciu bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych w aglomeracji warszawskiej na odcinku Warszawa Wschodnia–Sulejówek. W połowie grudnia ub. roku PLK podpisały z centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie przedsięwzięcia.

W Warszawie Rembertowie dwa bezkolizyjne obiekty zastąpią przejazdy w ciągu ul. Marsa (wiadukt kolejowy) i ul. Chełmżyńskiej (wiadukt drogowy). Usprawni to komunikację pomiędzy Warszawą a Ząbkami. W Warszawie Wesołej wiadukt kolejowy zastąpi przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Raczkiewicza. Bezkolizyjne skrzyżowania usprawnią także przejazdy w Sulejówku, gdzie budowane właśnie dwa wiadukty kolejowe zastąpią przejazdy w ciągu al. Piłsudskiego i ul. Krasińskiego. Przedsięwzięcie jest częścią większego zadania o wartości 650 mln zł „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami", zapisanego w Krajowym Programie Kolejowym. Obejmuje on także budowę w całej Polsce ponad 30 wiaduktów kolejowych i drogowych oraz sześciu przejść podziemnych.

Z poprawą bezpieczeństwa związany jest także projekt wymiany 245 rozjazdów kolejowych na liniach przebiegających w 12 województwach. Inwestycja jest już na etapie końcowym. PLK wymieniły do tej pory 226 rozjazdów. Przedsięwzięcie zapewnia płynny i bezpieczny przejazd pociągów bez zmniejszania ich prędkości. Rozjazdy zostały wyposażone w elektryczny system ogrzewania, żeby zapobiec zamarzaniu.

Kolejne przedsięwzięcie to budowa nowoczesnego systemu cyfrowej łączności. Za ponad 2 mld zł PLK zbudują system łączności ERTMS/GSM-R na prawie 14 tys. kilometrów tras. System umożliwi szybszą wymianę informacji pomiędzy personelem kolejowym. Łączność GSM-R zapewni również warunki do wdrożenia systemu ERTMS/ETCS, tzw. poziomu drugiego jako podstawowego dla bezpiecznej kontroli jazdy pociągów. Taki system jest niezbędny na tych liniach, gdzie pociągi mają jeździć z prędkością przekraczającą 160 km/h.

System ERTMS/ETCS oznacza ponadto sprawniejsze zarządzanie ruchem, co pomoże w zwiększeniu efektywności przewozu ładunków, pozwoli na wzrost przepustowości linii kolejowych, a także usprawni przewozy międzynarodowe.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA szykują się już do nowej unijnej perspektywy finansowej – od dwóch lat przygotowywane są studia wykonalności i dokumentacje projektowe. W 2021 r. spółka będzie gotowa do ogłaszania przetargów o wartości ponad 40 mld zł.

Są już wyselekcjonowane przedsięwzięcia warte ponad 50 mld zł. Prace przygotowawcze mają się rozpocząć po uzgodnieniach z Ministerstwem Infrastruktury.

Z myślą o kontrahentach

W ostatnim czasie w PLK usprawniono proces realizacji inwestycji. Obniżona została m.in. wysokość wadium i zabezpieczenia finansowego kontraktów.

Od 1 lutego wszystkie nowo ogłaszane kontrakty będą objęte nową formułą waloryzacji i podziału ryzyka.

Lepszy dostęp do trójmiejskich portów

PLK przeprowadzą inwestycje, które poprawią dostęp kolejowy do portów w Gdańsku i Gdyni. Przebudowane zostaną rozjazdy oraz przejazdy kolejowo-drogowe.Możliwa będzie obsługa dłuższych i cięższych składów, co oznacza przeładunek większej ilości towarów. W Gdańsku przebudowane zostaną stacje przeznaczone pod transport towarowy: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa. Do roku 2020 mają zostać także zmodernizowane linie wyprowadzające ruch pociągów z portów w głąb kraju. Wcześniej sfinalizowano inną inwestycję ważną dla Gdańska: modernizację linii z Pruszcza Gdańskiego do gdańskiego portu. Dzięki niej sześciokrotnie zwiększono przepustowość trasy. Kluczową częścią przedsięwzięcia była budowa nowego mostu przez Martwą Wisłę. Dwutorowa przeprawa o długości 122 metrów umożliwiła pociągom przejazd z prędkością 100 km/h. W Gdyni konieczna będzie przebudowa torów, która umożliwi wjazd cięższych pociągów, a także pozwoli obsługiwać składy o długości 740 metrów. Trzeba zmodernizować system sterowania ruchem, w planach jest budowa nowego Lokalnego Centrum Sterowania na stacji Gdynia Port. Ale kluczowe dla usprawnienia ruchu pociągów będą prace poprawiające przepustowość na trasie 201 Maksymilianowo–Gdynia Główna. Trasa zostanie zelektryfikowana, a na najbardziej obciążonych odcinkach dobudowany będzie drugi tor. Efektem inwestycji ma być utworzenie nowego połączenia z portem, na które zostaną przekierowane pociągi towarowe, odciążając Trójmiejski Węzeł Kolejowy. Inwestycje wokół portów w Gdyni i Gdańsku oraz prace na trasie Bydgoszcz–Trójmiasto przyczynią się do poprawy obsługi towarowych przewozów intermodalnych.

Polskie Linie Kolejowe SA zakończyły bardzo intensywny rok. – Rozpoczęliśmy m.in. elektryfikację linii Lublin–Stalowa Wola oraz Węgliniec–Zgorzelec. W Krakowie widać już konstrukcję nowej estakady na dwa dodatkowe tory i budowę mostów na Wiśle. W Warszawie pasażerowie korzystają z połączeń na zmodernizowanej linii obwodowej – wylicza Arnold Bresch, członek zarządu PLK.

Duże inwestycje realizowane były m.in. na linii 447 Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki, linii 216 Działdowo–Olsztyn, na stacjach w Gdańsku, Szczecinie i Rzeszowie. Kontynuowane były prace przy tunelu w Łodzi, co ma dać nowe możliwości rozszerzenia połączeń na tamtejszym węźle kolejowym. Z kolei trwające roboty na linii Kraków–Katowice pozwolą na początku 2021 r. skrócić czas podróży pomiędzy tymi miastami.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił